I dnes považuje naprostá vÄ›tÅ¡ina lidí za jeden ze základů úspÄ›chu v životÄ› dobré Å¡koly. Není tedy divu, že se je snaží svým dÄ›tem zajistit. Ukazuje se vÅ¡ak, že to není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Kvalitní vzdÄ›lání totiž Äasto není to, co si myslíme.

 

dítÄ› s uÄebnicí

 

V první Å™adÄ› je nutné si uvÄ›domit, že je rozdíl mezi způsobem uÄení a látkou, kterou se dítÄ› uÄí. Jedna Å¡kola nám například může vyhovovat stylem, jakým se v ní dÄ›ti uÄí, ovÅ¡em může být zároveň absolutnÄ› nedostateÄná tím, jaké mají po jejím vychození znalosti. A to samé platí samozÅ™ejmÄ› i naopak. Najít Å¡kolu, která spojuje obÄ› dvÄ› vÄ›ci, není snadné, zvláštÄ› když se rodiÄe sami obvykle soustÅ™edí pouze na jednu z nich.

 

Je tu také otázka toho, co ona Å¡kola svým žákům vlastnÄ› nabízí. Jaké zde máme mimoÅ¡kolní aktivity, kroužky? Jaký přístup zde mají uÄitelé, a to nejen ke svým svěřencům, ale také k rodiÄům? Respektují poslední poznatky o vývoji dítÄ›te, nebo jedou podle zajetých osnov? Jak velké jsou třídy? Čím jsou menší, tím snazší je pro uÄitele se každému žáku individuálnÄ› vÄ›novat.

 

děti ve školní lavici

 

Také je dobré se ptát, jak Å¡kola pÅ™ipraví svého studenta na pÅ™echod do dalšího života, aÅ¥ už na stÅ™ední Å¡kole Äi do toho pracovního, a to nejen po stránce znalostí, ale také psychické. Nesmíme zapomínat, že ve Å¡kole si také osvojujeme návyky pro jednání v kolektivu. Je tedy ideální, aby byly co nejlepší.

 

Bohužel souÄasné Å¡kolství je ponÄ›kud zastaralé, a nové myÅ¡lenky nepÅ™ijímá, nebo jen hodnÄ› pomalu. I proto se dneÅ¡ní dÄ›ti uÄí v podstatÄ› stejným způsobem, jako jejich babiÄky a dÄ›deÄkové, jej podle ponÄ›kud jiných osnov. Vůle ke zmÄ›nÄ› zde vÅ¡ak není, a to pÅ™edevším ez strany vlády.

 

Je tedy jasné, že ideální školu zkrátka nenajdeme. Musíme se tedy poohlížet po takové, která bude naše požadavky splňovat co možná nejlépe, a být připraveni na kompromisy. Je však otázkou, z jakých požadavků jsme ochotni slevit.