KonÃÄky jsou nÄ›ÄÃm, co nás provázà v podstatÄ› odjakživa. Již ve starovÄ›ku najdeme prvnà zmÃnky o tom, ÄÃm se lidé kdysi bavili. A asi nás nepÅ™ekvapÃ, že to, Äemu se tehdy pro zábavu vÄ›novali, bylo odliÅ¡né od toho, Äemu se vÄ›nujeme dnes, a to nejen kvůli zlepÅ¡enà v technologiÃch. ZmÄ›nily se i hodnoty, které lidé majà a také kultura celkovÄ›.
Â
Â
Je ale zajÃmavé, že k tÄ›mto zmÄ›nám vůbec docházÃ. Koneckonců lidská pÅ™irozenost je v podstatÄ› stále stejná, bez ohledu na to, ze kterého stoletà onen ÄlovÄ›k pocházÃ. Tomu by mÄ›l odpovÃdat i výbÄ›r konÃÄků, který bychom oÄekávali relativnÄ› stejný napÅ™ÃÄ Äasem, byÅ¥ ponÄ›kud zmodernizovaný. To ale nevidÃme, a jsou pro to celkem jednoduché důvody.
Â
Â
TÃm prvnÃm a nejdůležitÄ›jÅ¡Ãm jsou tlaky spoleÄnosti. Pokud je nÄ›co obecnÄ› považováno za „hloupé“ Äi „dÄ›tinské“, pak to nejspÃÅ¡e nebude populárnà konÃÄek, i když by tÅ™eba jinak lidi bavil. Ti vÅ¡ak majà Äasto problém zbavit se pÅ™edsudků a jen jej zkusit, a pokud už to udÄ›lajÃ, tak tuto skuteÄnost držà v tajnosti a veÅ™ejnÄ› se s nà nechlubÃ. Tyto tlaky se samozÅ™ejmÄ› mÄ›nà s Äasem, a tak se mÄ›nà i to, co je „spoleÄensky pÅ™ijatelné“ a co nikoliv.
Â
To ovÅ¡em nenà jediný faktor, který zde hraje roli. Dále jsou to nové technologie. DÅ™Ãve se napÅ™Ãklad nikomu ani nesnilo o videohrách nebo sledovánà filmů Äi seriálů. Tehdy mÄ›li lidé jiné konÃÄky. Ano, hráli také hry, avÅ¡ak ty byly z velké Äásti odliÅ¡né od tÄ›ch, které známe dnes, aÄkoliv nÄ›které z té doby pÅ™ežily, napÅ™Ãklad Å¡achy.
Â
Nenà tedy od vÄ›ci se zamyslet nad tÃm, ÄÃm bychom se mÄ›li pÅ™i výbÄ›ru svého konÃÄku nechat inspirovat. NapÅ™Ãklad fakt, že je nÄ›co populárnÃ, jeÅ¡tÄ› neznamená, že to bude to ideálnà pro nás, a naopak. Proto bychom se nemÄ›li ani v tomto pÅ™ÃpadÄ› nechat zlákat trendy, aÅ¥ už vypadajà sebelépe, a namÃsto toho realisticky urÄit, co pro nás bude nejlepÅ¡Ã. Tak budeme skuteÄnÄ› spokojeni.